fredag 29. april 2011

Then we're off

Da er William blitt gift, og snart drar både vi og spaceshuttelen (den siste var det litt tvil om pga været i Florida).
I skrivende stund pakker Ivar og prøver å få riktig vekt på koffertene, mens Signe skriver på dagboken sin og Christian spiller DS og påstår at han skal ha resten av sine saker i håndbagasjen. Snart skal vi innom Galleria (uten å kjøpe noe, vi har ikke plass) for å se om vi får tilbake litt tax.

Torsdag var Ivar en tur påjobben, mens vi andre kikket litt i butikker og badet litt i bassenget, og spiste lunsj på Clays (det er det virkelige Texas - helt nydelig vær, man kunne sitte ute - ikke for varmt).
Om kvelden var vi hos familien Ramberg i Katy, til grill og bad. Veldig koselig.

Bilder litt etter littt

Øverst har vi fra bassenget til Ramberg siste kvelden, så noen bilder fra alligatorparken, så Kemah, Nasa (der Christian danset), grillofest hos familien Stenseth og grillfest hos familien Hellesmark.

Flere bilder

Først fra San Antonio, Riverwalk og middag med Margrethe, Michael, Anna Rebekka og Ellie.

Så pelikan og Arne og Christian på Arnes rom.

Noen bilder

Bassenget til Grønås, og Yrja (kusine til Nora), Nora og Signe.

Ved bassenget til Hellesmark. Huset deres er over.

onsdag 27. april 2011

Onsdag morgen, og vi skal ut for å prøve å avslutte bankkontoen vår her. Vi har en konto i Bank of America som virket som en god ide for to år siden, men ikke er fullt så lur lenger. Kredittkortet vårt er utgått, og vi har ikke fått nytt, dermed koster det masse pr måned å ha kontoen, og ingenting kommer jo inn.
Etter det skal vi på Memorial Mall, det eneste stedet i Texas (sånn omtrent) som har merket Abercrombie and Fitch, som er veldig populært blant fiffen på Jar, men som den jevne Texaner ikke har hørt om. Hva gjør vi ikke for godt naboskap, eller hva, he he. Men det er masse annet morsomt der også. Kanskje jeg får fjellstøvler i dag. Ivar har handlet sine allerede. Hans gamle gikk jo fullstendig i filler i fjor sommer, midt inne på fjellet.

I går spiste vi frokost på Ihop (pannekaker, omelett, egg og bacon og sånt). Karftig kost, mett helt til kl 4 om ettermiddagen. Så kjørte vi sørover på Galveston, forbi huset familien Jørgensen leide en stund, og nesten til Freeport. Nedover der står alle husene på påler, til og med kirken. Det meste ser ut til å være bygget opp igjen etter Ike, og veien er tilbake på plass (vi kjørte der med Helene våren 2009, og da kjørte vi på stranda deler av veien).

Brazos Bend State park var som alltid strålende. Vi så minst 17 alligatorer, alle i vannet, og de fleste ganske små. Alltid en opplevelse å se hodene stikke opp med bare øyne og kanskje et par nesebor over vannet. Vi hørte endel også, så det lå nok noen forhåpningsfulle hanner rundt i buskene på denne tiden av året. Ellers var det masse tranefugler og andre fine fugler.

Etter Brazos var det George Ranch. Vi var på den første gamle gården, og i smia, og så dro vi for å se roping (fanging av kalv). Og endelig fikk resten av familien se kuene bade. I gamledager måtte nemlig Texaskyrne bades i et bad med bl.a. arsenikk, for å ta livet av en bug som ga feber før de ble sendt opp til Kansas. Kyrne i Kansas var ikke immune mot denne sykdommen, og visste dessuten ikke hvordan de skulle te seg i varmen, så de døde i hopetall. Dermed måtte kuene bade. Nå var det ikke arsenikk i karet, og kyrne bader bare for turistene hvis det er skikkelig godt og varmt. Denne gangen så det riktig forfriskende ut.
Cowboyene demonstrerte en pisk som ble brukt til å smelle med, og Ivar ble så begeistret for den at han kjøpte en i suvernirbutikken. Vi prøvde alle sammen, men både Signe og mor traff seg selv, og det var litt vondt. Det er nok denne kastearmen som er bedre utviklet hos herrene. Vi får øve litt.

Etter sightseeingen tenkte vi å prøve banken, i vår første filial, ved HEB i Katy. Der var det stengt, men vi spiste pizza på Candelaris i stedet. Og handlet på Hobby Lobby og var innom HEB, der jeg fikk kjøpt Pumpinkbread spice. Så nå blir det ny eksperimentering med pumpkin loaf til høsten.

tirsdag 26. april 2011

Galveston

Først: vi smaler altså ikke bilskilt. Vi samler på dem. Det betyr ikke at vi skrur dem av, men at vi registrerer skilt fra forskjellige stater, på biler. Det gjelder heller ikke om vi kommer inn i restauranter med skilt på veggen eller noe. Hver stat har sine egne skilt og design, og nå er vi over halvveis.

I går våknet vi til en masse fuglesang (eller skvik), og inntok frokost på Subway. Så ruslet vi rundt i butikker på the Strand (hovedgata, ikke stranda), som ser nesten ut som sitt gamle jeg. Signe fikk handlet sine skjell, mor fikk en skyggelue (jeg må jo alltid kjøpe hatter som passer OG er fine). Christian fikk en vannpistol som ser ut som en hai. Far fikk en brus.

Etter byturen badet vi, først på stranda (vi kjøpte bodyboards til barna, for det var billigere enn å leie), store bølger og mye vind. Rødt flagg. Så gikk vi til bassenget, der ungene badet lenge og mor leste ut boka si (glassblåseren fra Murano).

Middagen ble på Landrys, der Ivar fikk sin crawfishbowl.

Kvelden ble så avsluttet med tur til Kroger, og innkjøp av diverse neglelakk saker. Så nå blir det sving på negledekoren for Signe og mor.

Nå er det tirsdag morgen, og vi venter på at Signe skal pakke, så vi kan dra videre mot sørtippen av Galveston, og innom Brazos Bend (Alligatorparken) og forhåpentligvis George Ranch.

søndag 24. april 2011

Pelikaner! Og endel annet....

I dag er det søndag, første påskedag, og vi har stått på Kemah og sett pelikanene stupe i sjøen. Store fortidsøgler som flyr i merkelige formasjoner, eller sirkler høyt oppe for så å komme ned, og plutselig kaste seg isjøen med hodet først. Så ligger de litt på vannet mens de prøver å svelge fisken. Eller de bare står på en påle og ser dekorative ut.

For å gå litt bakover og bakover her: vi spiste middag på Aquarium på Kemah i dag, Ivar fikk det beste han noen sinne hadde spist, fisk og annen sjømat. Før det fikk ungene kjøre hver sin ride ute på boardwalken. Og vi så en fin T-skjorte som jeg synes ville vært fin for Ivar, men som han sikkert ikke ville gått med. Det stod: Member of D.A.D.D., og under: (dads against daughters dating). Jeg burde jo ha kjøpt dameversjonen, som sa: Member of M.O.M.S. (moms of marvellous sons).

Signe og jeg har forresten begynt å smale bilskilt igjen (altså at vi skal se skilt fra forskjellige stater), og vi har nå 24 forskjellige. Regner ikke med å se Hawaii, men kanskje endel av de andre?
Før det var vi på NASA, og enda før det på sjømannskirka. Ivar og jeg stilte i kirkekoret, som nesten ble doblet da vi kom (er ikke så god i matte). Fin gudstjeneste, egghunt og deilig lunsj. Og mange kjentfolk. I det hele tatt er det mange nordmenn som kommer på besøk hit denne påsken. Vi treffer stadig folk vi har truffet før.

Lørdag stod Ivar ganske tidlig opp for å stå i kø og se om han kunne få tak i en I-pad, men det gikk ikke denne gangen heller. Så dro vi til New York pizzeria ved I-10 og Westgreen, der vi møtte Sidney og mammaen (Diana) til lunsj. Så fikk Ivar fri, mens resten av oss dro til Glazed over , der ungene malte på porselen og vi damene fikk skravlet fra oss.

Etter malingen var det videre til Wenche og Eystein, som hadde et hus med svømmebasseng i Katy. Firmaet har kjøpt det, og de skal visst leie ut en stund. Deilig vann, hyggelig hus. Etter litt bading dro vi alle til familien Stenseth, som også hadde nytt hus, og dessuten grill. Eystein og Signe Marie Stenseth er søsken, og har nesten like mange barn hver, så vi var en stor og munter gjeng, som avrundet kvelden med gitar og lovsanger i hagen. Vi tok dem på engelsk, så naboene hadde sikkert stor glede av det, he he.

Fredag reiste vi fra San Antonio. Herlig å reise gjennom det flate landskapet, der himmelen blir en halvkule over deg. Og man titter opp etter rovfugl. Vi hørte ferdig resten av Doktor Proktors tidsbadekar i bilen, og tok en liten stopp innomKaty Mills, før vi sjekket inn på Staybridge Suites på Eldridge. Så gikk turen hjem til familien Hellesmark, der det var diverse andre familier samlet, basseng, deilig mat, egghunt, god vin, pinjata (yngstemann i huset hadde bursdag, i den anledning deljer man ofte til en festelig innpakket eske med godteri), fest og glede.

Torsdag var Ivars bursdag. Vi spiste en deilig frokost på hotellet, og bega oss til Sea World, der vi så hval, fisk, delfiner og annet, show og rides og splasj-park. Om ettermiddagen var vi helt slitne, og møtte Margrethe, Michael og barna i hotellobbyen vår. Vi spiste middag med dem på en mexikansk restaurant på Riverwalken, komplett med Mariachi band.

Nå i kveld er vi fremme på Galveston, og jeg har oppdaget at ikke Shlitterbahn er åpen i morgen. Det får ikke hjelpe, vi får bade i den mexicanske gulf i stedet, og det er fint basseng her. Ungene og Ivar har tatt kveldsbad, og nå er det på tide å busselulle alle sammen.